Het makkelijkste en het meest toegankelijke voor nieuwe bedrijven is een tekst logo. Het is een logo met een goed gekozen lettertype die past bij het bedrijf, zonder extra design elementen.
Tekst logo’s met een knipoog zijn tegenwoordig erg populair. De knipoog zit hem in de vormgeving van een letter of het woord. Hierdoor wordt het woord op stijlvol en subtiel aan het doel gekoppeld. is. Het roept reactie op.
Dit logo bestaat uit de bedrijfsnaam plus een logo element. Het maakt het logo wel wat meer complex. Een voordeel is dat het element zelf ook los gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld elementen op de website of je briefpapier.
Een embleem bestaat uit een duidelijk afgekaderde tekst of achtergrond. Deze logo's zijn iets gedetaileerder dan de monogrammen.
Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld een naam van een persoon? Of is de afkorting bijna nog bekender dan de naam zelf? Dan is een letter logo de juiste keuze.
Het is ook mogelijk om enkel het element (icoon) te gebruiken, zonder bedrijfsnaam. Dit soort logo’s waren voorheen combinatielogo’s met een tekst ernaast en zijn inmiddels zo bekend dat iedereen weet waar ze voor staan.
Een relatief recente ontwikkeling is de flexibele identiteit. Dat is een logo of huisstijl ontwerp die gemakkelijk gethematiseerd kan worden. Vooral handig wanneer de inhoud van het merk verschillende dingen kan betekenen.